
PROGRAM WARSZTATÓW ONLINE
| CELE | LICZBA GODZIN | TREŚCI | WARUNKI UKOŃCZENIA | EWALUACJA | PŁATNOŚĆ | AUTOR |
Warsztaty online przeznaczone są dla wszystkich osób pragnących utworzyć własną witrynę.
Każdy uczestnik kursu otrzyma po jego zakończeniu płytę CD z materiałami dydaktycznymi.
CELE OGÓLNE - UCZESTNIK WARSZTATÓW:
- zna sposoby tworzenia stron WWW
- umie utworzyć stronę i witrynę internetową
- osadzi stronę WWW na serwerze
- uaktualni stronę internetową.
Warsztaty online obejmują 40 godzin lekcyjnych. Zajęcia odbywają się na platformie edukacyjnej Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy.
PLAN ZAJĘĆ I TREŚCI KSZTAŁCENIA:
MODUŁ 1: Wprowadzenie do tworzenia stron, podstawowe terminy
Osiągnięcia (cele szczegółowe). Absolwent warsztatów:
- zna podstawowe pojęcia: adres internetowy, protokół, HTML, HTTP, IP, TCP/IP, Mirror, provider, serwer, serwer DNS, witryna, portal, wortal
- określa różnice pomiędzy stroną internetową a witryną, portalem a wortalem
- zna budowę adresu internetowego
- zna organizację zajmującą się przydzielaniem domen
- sprawdza, czy wybrany adres jest zarezerwowany przez innego internautę
- rozróżnia protokoły: http, https, ftp, news, mailto
- wykorzystuje przeglądarkę internetową do wysyłania poczty
- zna zasady zapisywania dokumentów i nazywania plików
- umie sprawdzić jaka wersja przeglądarki jest zainstalowana w komputerze
- potrafi włączyć i wyłączyć grafikę na stronach WWW.
MODUŁ 2: Interfejs. Sposoby tworzenia stron WWW
Osiągnięcia (cele szczegółowe). Absolwent warsztatów:
- zna interfejs FrontPage'a®
- zna sposoby tworzenia stron (wady i zalety)
- potrafi zapisać dokument w postaci strony WWW
- zna zasady nazywania dokumentów i folderów WWW
- wie jaką nazwę musi posiadać dokument główny witryny internetowej
- wyświetla źródło strony internetowej
- uruchamia utworzoną stronę w przeglądarce internetowej
- zna elementarne zasady tworzenia strony WWW w języku HTML
- zna strukturę dokumentu HTML
- modyfikuje stronę w języku HTML na poziomie elementarnym
- dostrzega różnice pomiędzy źródłem dokumentu napisanego w języku HTML i generatorów WYSIWYG
- wie o istniejących edytorach języka HTML
- rozumie potrzebę tworzenia stron WWW w języku HTML
MODUŁ 3: Tekst na stronach WWW
Osiągnięcia (cele szczegółowe). Absolwent warsztatów:
- tworzy nowy dokument i ustala właściwości strony WWW (tytuł, tło, dźwięk, marginesy, meta informacje, język)
- rozumie zasady wprowadzania tekstu na stronę internetową,
- zna listę bezpiecznych krojów czcionek,
- umie sformatować znaki, frazy i akapity
- używa numerowania i punktowania na stronach WWW
- potrafi wprowadzić teksty przewijane (neony)
- zna zasady zapisywania dokumentów
- otwiera utworzoną stronę WWW w oknie przeglądarki
- rozumie potrzebę stosowania stylów
- zna style wbudowane i zewnętrzne arkusze stylów
- potrafi utworzyć stronę internetową w oparciu o zewnętrzne arkusze stylów.
MODUŁ 4: Tabele, motywy, szablony
Osiągnięcia (cele szczegółowe). Absolwent warsztatów:
- zna zasady wprowadzania, modyfikowania i formatowania tabeli na stronach WWW
- określa wygląd tabeli
- rozumie potrzebę stosowania tabel jako struktury ułatwiającej utrzymanie porządku na stronie WWW
- zna sposoby poruszania się po tabelach i zaznaczania danych
- tworzy stronę internetową opartą na układzie tabelarycznym
- zna i wykorzystuje szablony tabelaryczne podczas budowania dokumentów internetowych
- wykorzystuje dostępne motywy do tworzenia stron WWW
- modyfikuje motywy graficzne dostosowując je do własnych potrzeb.
MODUŁ 5: Hiperłącza, zakładki
Osiągnięcia (cele szczegółowe). Absolwent warsztatów:
- posługuje się pojęciem hiperłącza
- zna sposoby tworzenia i modyfikowania hiperłączy
- rozumie potrzebę stosowania hiperłączy na stronach WWW
- rozróżnia hiperłącza tekstowe i graficzne
- rozpoznaje hiperłącza link, alink, vlink
- sprawdza poprawność działania hiperłączy
- weryfikuje i usuwa hiperłącza
- stosuje hiperłącza do zakładek w tym samym dokumencie i innych stron WWW
- buduje stronę internetową opartą na prawidłowej nawigacji
MODUŁ 6: Grafika, animacje, dźwięk, albumy fotograficzne
Osiągnięcia (cele szczegółowe). Absolwent warsztatów:
- osadza na stronie internetowej obraz z pliku i klipartów
- umie sformatować rysunki
- zna relacje między rysunkiem a tekstem
- stosuje miniaturki do zdjęć i tekst zastępczy
- tworzy albumy fotograficzne
- rozpoznaje formaty plików animowanych i dźwiękowych
- zna zasady wprowadzania animacji i dźwięku na stronach WWW
- wykorzystuje podkład dźwiękowy do tworzonych stron internetowych.
MODUŁ 7: Przyciski, banery reklamowe
Osiągnięcia (cele szczegółowe). Absolwent warsztatów:
- zna sposoby tworzenia przycisków
- potrafi modyfikować przyciski na stronie WWW
- zna istotę działania banerów reklamowych
- tworzy stronę internetową z nawigacją opartą na przyciskach
- umie wprowadzić na stronę WWW menedżer transparentów reklamowych
- potrafi "ożywić" fotografie w dokumencie internetowym.
MODUŁ 8: Formularze na stronach internetowych
Osiągnięcia (cele szczegółowe). Absolwent warsztatów:
- zna rodzaje formularzy
- rozróżnia elementy formularza (np. pole tekstowe, obszar tekstu, pole wyboru, pole tekstowe przewijane, przycisk opcji, pole rozwijane) i potrafi się nimi posługiwać
- modyfikuje przyciski formularza
- poprawia kod HTML służący do wysyłania formularza
- modyfikuje właściwości poszczególnych elementów formularza (ustala nazwę, wartość początkową, szerokość).
MODUŁ 9: Efekty DHTML we FrontPage'u®
Osiągnięcia (cele szczegółowe). Absolwent warsztatów:
- zna istotę i zastosowanie efektów dynamicznych DHTML
- dobiera odpowiedni efekt DHTML do własnych potrzeb
- umie zmodyfikować efekty dynamiczne na stronie internetowej
- projektuje stronę WWW wykorzystującą jeden z efektów DHTML.
MODUŁ 10: Ramki na stronach internetowych
Osiągnięcia (cele szczegółowe). Absolwent warsztatów:
- zna zasady tworzenia stron z ramkami
- rozumie potrzebę stosowania ramek na stronach WWW
- używa szablony stron z ramkami
- modyfikuje ramki
- umie zapisywać strony z ramkami
- projektuje witrynę z ramkami.
MODUŁ 11: Tworzenie witryn internetowych
Osiągnięcia (cele szczegółowe). Absolwent warsztatów:
- zna różnicę między stroną internetową a witryną
- tworzy witrynę posługując się szablonem Pusta sieć
- rozumie potrzebę nadawania nazw stronom zgodnych z ich zawartością
- określa położenie stron w hierarchii
- potrafi zapisywać strony w witrynie
- dba o porządek w układzie witryny, nazwach plików i folderów.
MODUŁ 12: Publikowanie witryny lub strony WWW
Osiągnięcia (cele szczegółowe). Absolwent warsztatów:
- rozumie potrzebę wykonania kopii zapasowej witryny lub strony WWW
- dba o zawartość merytoryczną i językową witryny
- testuje witrynę pod względem szybkości transmisji
- dokonuje oceny strony pod względem jej prezentacji i zawartości
- publikuje witrynę na serwerze
- aktualizuje witrynę.
MODUŁ 13: Importowanie witryn WWW
Osiągnięcia (cele szczegółowe). Absolwent warsztatów:
- rozumie potrzebę importowania plików
- zna procedurę importowania
- importuje pliki z serwera WWW do komputera lokalnego
Uczestnik powinien:
- systematycznie brać udział w zajęciach (minimum 80%)
- wykonywać ćwiczenia i analizować przygotowany materiał teoretyczny
- dokonać opłaty za warsztaty na konto KP CEN-u.
Każdy uczestnik warsztatów online będzie poproszony o wypełnienie ankiety ewaluacyjnej, która ma na celu badanie skuteczności form doskonalenia nauczycieli.
Warsztat jest niedostępny i nie będzie już realizowany.
AUTOR PROGRAMU I PROWADZĄCY WARSZTATY
-------------------------------
Robert Preus
nauczyciel konsultant
Kujawsko-Pomorskie
Centrum Edukacji Nauczycieli
rp@cen.bydgoszcz.pl
tel. (052) 349 31 50 w. 22, 603 365 324